De Koningsvaren van de Horsten
Dreigde bij het varen te verdorsten.
In zijn sloep, omringd dus door veel nat,
Zocht hij diep wanhopig een volle krat.
“Hoewel ik water toch graag beheer”,
Sprak hij, “Doet, om te drinken, bier mij meer”!
En ’t volk stond juichend langs de kant:
Een brouwerij brengt welvaart in Ons Land!
Toos Komma
Gedachten en ideeën, ongenoegen en plezier bij groot en klein nieuws,
door John Hogervorst, Toos Komma en Drs. Teentjes.
Het is hier, op deze website, geheel buiten de orde maar het lijkt zo stil in het land van antroposofen sinds de uitzending van De Hokjesman.
Is iedereen blij dat ‘we’ er zó van af gekomen zijn? Had het veel erger kunnen zijn? De antroposofie in Nederland best mooi getroffen?
Helaas zullen we onkundig blijven van het materiaal dat De Hokjesman buiten zijn uiteindelijke uitzending liet. Maar het verslag van zijn expeditie door antroposofenland bevatte een paar leerrijke ontdekkingen:
1. Het is kennelijk onmogelijk in Nederland een mens te vinden die er rond voor uitkomt en die gewoon zegt: “Jawel, ik ben antroposoof”.
2. Voor zover antroposofen van de gelovige soort zijn leiden ze aan een onhebbelijke drang tot bekeren.
3. Voor zover antroposofen van de wetenschappelijke tak zijn, verstoppen ze zich onder een verstikkende deken van wetenschappelijke relativisme: laat 1000 hypotheses bloeien en pluk je eigen boeketje.
De vooruitgang van de antroposofie in Nederland is verleden tijd, dat is mijn conclusie.
Men neme een glas en laat er water in lopen. De beginsituatie: een leeg glas. Daarna een glas dat voor de helft gevuld is. Nog iets later: een vol glas. En nog weer later: een vol glas dat overloopt. Het glas loopt over en het water stroomt naar beneden.
Als u dit buiten, in de tuin doet, loopt het water de grond in. De grond wordt steeds natter, drassiger, zompiger. Wanneer u maar lang genoeg doorgaat met het toevoegen van water kunt u binnenkort rekenen op de eerste klachten van de buren over de drassigheid van hun perceeltje. De eerstvolgende afrekening van het waterbedrijf bevat ook een verrassing, die natuurlijk na deze actie niet echt een verrassing genoemd mag worden.
“In onze sociale verhoudingen liggen de dingen zo gecompliceerd, dat velen dit gebod (het gebod ‘Gij zult niet stelen’ – jh) overtreden zonder zich daarvan ook maar iets bewust te zijn. Stelt u zich voor dat u een som geld bezit en dat u dat geld bij een bank onderbrengt. U doet niets met dat geld, u buit er niemand mee uit. Maar nu komt de bankier, die speculeert en buit zo, met úw geld, anderen uit. In occulte zin bent ú daarvoor verantwoordelijk. Een rentenier bijvoorbeeld, wiens kapitaal zonder dat hij er weet van heeft in een jeneverstokerij is belegd, maakt zich net zo schuldig als de fabrikant die sterke drank fabriceert. Het niet-weten verandert niets aan het karma.”
(Rudolf Steiner, op 3 september 1906)
In 2007 schreven we, met bovenstaand citaat van Rudolf Steiner als motto, onderstaand artikeltje – toen naar aanleiding van ontwikkelingen rondom ABN Amro. Vul naar keuze een andere bedrijfsnaam in (bijvoorbeeld: Apple of SNS Reaal) en u bent weer helemaal bij de tijd!
Het spijt ons zeer maar dit bericht is gewoon keihard commercieel want ook hier moet de kachel branden.
Deze commercial behelst dan natuurlijk wel het ‘betere boek’.
Het heet ook Beter! – dus dat moet dan ook wel waar zijn. Onder deze opwekkende titel verschenen (ondertitel): 21 opstellen voor de wereld van morgen, geschreven door Rudolf Steiner.
Elke economische transactie berust feitelijk op het voordeel van zowel koper als verkoper, en dat is in dit geval werkelijk waar. Wij zijn blij met de uitgave van deze geweldige driegeledingsartikelen die, zoals de lezer zal ontdekken, brandend actueel zijn. (Wij blij, u blij – en dan samen aan de slag voor de driegeleding!)
Lees verder voor de aanbieding die ook voor u geldt!
Een cursus met John Hogervorst
Geld is een wonderbaarlijke uitvinding: stel je eens voor hoe de wereld er zónder geld uit zou zien. De samenleving zou volledig vastlopen en ons dagelijks leven zou er totaal anders uit zien.
Maar geld heeft ook donkere schaduwkanten. Met behulp van geld, of door de zucht naar geld, gebeuren er verschrikkelijke dingen.
Regeert het geld de wereld, zoals er wel gezegd wordt, of sturen wij het geld?
Wat is geld eigenlijk, waar komt het vandaan en waaraan ontleent het zijn waarde?
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat geld werkt zoals wij dat willen?
Sinds de financiële en economische crisis worden steeds meer mensen zich bewust van de betekenis van het geld. Kritiek op bankiers en bonussen, alternatieve geldsystemen en vernieuwende projecten leven wereldwijd.
In drie bijeenkomsten gaan we samen aan de slag om te begrijpen wat geld is, hoe het werkt en hoe het zó zou kunnen werken dat het bijdraagt aan een gezonde toekomst.
Plaats: De Zonneboom, Leiden
Data: maandag 4, 11 en 25 februari, 19.45 – 21.45 uur
Nadere informatie

